tisdag 23 augusti 2016

Plommonmarmelad med ingefära och chili

En av mina kollegor bjöd på super goda plommon från sin trädgård och jag fick en stor skål med plommon som jag har använt till att göra marmelad av i kväll.

 Det här behöver du till ca 6 burkar:

1 kg plommon
6 centimeter färsk ingefära
1 tsk chilipulver
4 dl syltsocker


Gör så här:
1. Dela plommonen och kärna ur dem.
2. Skala och finhacka ingefäran.

3. Lägg plommon, chili och ingefära i en kastrull.
4. Koka upp och låt sjuda under lock i 15 minuter eller tills plommonen kokat sönder.
5. Höj värmen, häll i syltsockret och koka kraftigt ytterligare 3 minuter.
6. Skumma noga.

7. Tag av kastrullen och låt stå en stund.
8. Rör om då och då.

9. Häll upp på rena burkar.
Låt gärna marmeladen stå och dra i kylskåpet i några dagar för att smakerna ska sätta sig!



Jag önskar er en härlig kväll!/Maria

2 kommentarer:

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen