tisdag 15 september 2015

Tydlig årskalender till förskola

Hur har ni det med kalender på era förskolor runt om i landet?
Varje dag i samlingen pratar vi om vilken dag, månad och år det är.
Så här ser vår kalender ut:


Vi har valt att färga flörtkulor i fyra olika färger efter årstiderna:
blå-vinter
grön-vår
gul-sommar
orange-höst
Flörtkulorna har vi lagt i genomskinliga tennisburkar, en för varje månad. På varje burk står månadens namn och hur många dagar månaden har.
Barnen turas om att ta en kula i samlingen och lägga i en konjakskupa.
Under månadernas namn har alla barnen varsin bild med datum för sina födelsedagar.


Barnen ser tydligt vad som händer med kulorna och att dagarna går. Kalendern är populär hos barnen!
I början av varje år är barnen med och räknar och sortera upp kulorna.

Det var dagens tips från mig! 
Kram Maria

2 kommentarer:

  1. Jag tycker detta är superbra! Jag ska visa dessa två bilder på en föreläsning om språkstörning (jag källhänvisar förstås!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!
      Roligt att läsa!
      Har du sett att jag även har gjort en ett material med årstidssortering? Det finns här:
      http://malund68.blogspot.se/2016/09/arstidssortering-till-barn.html

      Trevlig helg!
      Maria

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen