söndag 6 oktober 2013

Gratis material till förskola: Bokstavspilar

Nu är ett av materialen som jag har skapat under veckan färdigt!!

Mina tidigare material rim pilar och matematik pilar är väldigt populära bland barnen och av er läsare. Super roligt! 


Matte pilarna är ett av de mest sedda inläggen här på bloggen. 

Materialet jag delar med mig av till er idag är också pilar. 

Oftast när barnen börjar skriva bokstäver använder de sig av versaler (stora bokstäver). Versaler är lättare att forma, de består av rakare linjer. Gemener (små bokstäver) är svårare att skriva.

Alla ord vi använder på jobb till barnen är skrivna med gemener. Fastän barnen själv väljer versaler så är det viktigt att de ser gemener och får ett bildminne av dem.
Hur har jag tänkt kring materialet? 


Varje pil har antingen en versal (A) eller en gemen (a) samt en bild som börjar på bokstaven (anka). 

Övningen går ut på att para ihop gemen pilarna med versal pilarna. Som felkontroll är det samma bild på både versal och gemen pilen. 





Materialet består av 58 pilar som bildar 29 par. Alla vokaler är skrivna med rött och konsonanter med blått.


















Vid intresse av materialet: 

Om den här sidan kommer upp så klicka längst ner på "Nej tack, fortsätt till nedladdning" om ni inte vill skaffa dropbox.



Gör så här: Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget. (länken har oftast samma namn som materialet) Låt dropbox ladda klart sidan innan ni trycker på ladda ner.På min dator hamnar materialet i "hämtade filer", det kan man nog välja själv! Sen är det bara att skriva ut och laminera materialet. OBS! Klicka inte direkt på skriv ut i dropbox, då riskerar ni att få halva sidor! 

Länken:BokstavspilarJag kan inte lägga tid på att mejla material som är nedladdningsbara på bloggen.

Ha det så bra!/Maria

2 kommentarer:

  1. Så fint material. Men jag skulle önska annat typsnitt på bokstäver som tex iI om det är ok.Tack ! Åsa

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa! Tack för din fråga! Jag använder mig av Montessori skript på alla material, du får ändra materialet själv i pdf redigering! Mvh Maria

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen