söndag 11 februari 2018

Montessorimaterial till förskolebarn: Spel eller parövning med icke ljudenliga ord

Oj, vilket stort intresse det blev för mitt senaste material med ljudenliga ord! Under endast fyra dagar har det inlägget fått över 11000 sidvisningar!!
Jag har nu valt att göra ett som passar till de barnen som kommit lite längre i sin läsning. Materialet innehåller icke ljudenliga ord, dvs Montessoris blå läsmaterial.


Materialet kan användas som en parövning, där barnet läser orden och letar upp bilderna och lägger i de tomma rutorna.
Materialet består av 6 ark med fyra ljudenliga ord och fyra tomma rutor på varje och av 24 lösa bildkort. Alla orden består av fyra bokstäver. Ramen runt arken är färgkodade efter Montessoris blå läsmaterial.
Materialet kan också använda som ett spel, där upp till 6 barn kan spela tillsammans.

Spelets gång:


1. Lägga alla lösa kort upp och ner på bordet
2. Alla spelare väljer varsin bricka.
3. Låt alla läsa orden de har på sina brickor.
4. Bestäm vem som börjar vända ett kort från bordet.
5. Den som vänder kortet berättar vad det är på bilden.
6. Om den som vänt på kortet har ordet till bilden på sin bricka lägger hen kortet på sin bricka. Annars vänds kortet upp och ner igen.
7. Alla turas om att vända ett kort.
8. Den som först fyller sin bricka vinner spelet.


Materialet laddar ni ner själv! Jag har fått mejl om att det fungerar hur bra som helst att även använda Ipad och Iphone vid nerladdning. 

Reklam Länken:
Spel med icke ljudenliga ord
Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner!

Nu ska jag avsluta resten av kvällen i soffan!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen