onsdag 11 maj 2016

Pulled chicken med sweet barbequesås

Vilken fantastiska dagar vi har haft med sol och värme☺, vi kom hem från Stockholm i lördags kväll och därefter har det varit dagar fyllda aktiviteter mestadels utomhus så klart.
I kväll tittar jag in lite snabbt för att dela med mig av min variant på pulled chicken. 


                
Det här behöver du till 4 portioner:
1 färsk hel kyckling
2 gula lök
2 vitlöksklyftor
½ msk chiliflakes
½ flaska rökig bbq-sås (ca 250 gram)
½ flaska bbq sweet sås (ca 250 gram)

1 dl vatten

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Lägg kycklingen i en ugnsfast form eller ugnsgryta.
3. Häll BBQ-såserna över kycklingen
4. Skala och hacka lökarna i stora bitar som du lägger runt om kycklingen.
5. Finhacka vitlök och strö över kycklingen tillsammans med chiliflakes.
6. Avsluta med att hälla i vattnet.
7. Täck formen med två lager folie och sätt in formen i ugnen.
8. Efter två timmar är kycklingen färdig och du kan ta ut den från ugnen.
9. Rensa kycklingen genom att plocka bort lök, skinn och ben.

10. Dra isär köttet till små strimlor. Gör detta när kycklingen är varm!
Servera din pulled chicken med grönsaker, guacamole, gräddfil och andra goda saker i tortillabröd, hamburgerbröd eller pitabröd.

Personligen gillar jag pulled chicken bättre än pulled pork, vad tycker ni?

jag önskar er en God Natt! /Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen