fredag 13 maj 2016

Kokta blåmusslor med fänkål och lime

Efter en härlig eftermiddag med mat och shopping i vårt fina grannland Danmark (Helsingör) fick det bli lätt mat till fredagsmyset. När jag var och handlade på Maxi hade de bra pris på sina färska blåmusslor så det blev kokta blåmusslor. Då Stellan inte är så förtjust i vin valde jag inte att vinkoka musslorna.
Receptet som jag använder mig av kommer från TV programmet Tina Cookalong som gick på TV för några år sedan, ni får det här:

Blåmusslor med lime och fänkål Det här behöver du:
1 nät blåmusslor
2 skivade schalottenlökar
3 skalade vitlöksklyftor
1 hel kanelstång
2 dl vatten
1 tsk malen kardemumma
1 tsk malen fänkål
1 tsk senapsfrö
4 hela nejlikor
0,5 msk olja
0,5 msk smör
2 st lime
1 dl grovhackad persilja
1 tsk flingsalt
1 krm svartpeppar från kvarn
gott bröd

Gör så här
1. Skölj och borsta musslorna, ta bort ev skägg. Släng de som är öppna och inte vill stänga sig.
2. Skiva löken och vitlöken tunt.
3. Fräs det i olja och smör.
4. Blanda i alla kryddorna och låt det fräsa en minut.
5. Häll i musslorna och vattnet. Sätt på lock.
6. Skaka grytan lite lätt och vänta 5 minuter.
7. Ta av locket och pressa över lime strö över persiljan och 1 tsk flingsalt och 1 krm svartpeppar från kvarn.
8. Fördela i djupa tallrikar och servera med bröd.


Önskar er alla en härlig helg!/Maria 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen