söndag 3 april 2016

Lättlagad currysås

På söndagar tränar jag på kvällen och då försöker vi äta middag senast kl. 16:30 så att jag inte äter för närma inpå träningen.
I dag gjorde jag grillspett som serverades med ris och currysås.
Det är väldigt snabblagat, det som tar längst tid är att trä spetten.

 

Till grillspetten använde jag kycklingfiléer som jag skar i strimlor och penslade med en marinerade som jag hade blandat i alpnaerings kycklingkrydda och marinadkrydda.
Currysåsen är väldigt god och otroligt lätt att laga, här kommer receptet på den:


Det här behöver ni till 4 portioner:
3 msk smör
1 msk curry
3 msk vetemjöl
4.5 dl vätska (mjölk, vatten eller grädde)
(Idag använde jag 2½ dl grädde och 2 dl mjölk)

1 st höns buljongtärning 

Gör så här:
1. Smält smöret och tillsätt curry, låt fräsa ihop en stund.
2. Tillsätt mjölet och låt det fräsa ihop.
3. Häll i vätskan under omrörning. Tillsätt buljongtärningen och låt allt puttra i 3-5 minuter.

4. Servera såsen till kyckling, anka eller kalkon.

VÄTSKAN: Man kan koka såsen på enbart vatten, mjölk eller grädde. Jag gillar att blanda lite av varje.


Nu ska jag slänga mig i soffan och se mästarnas mästare!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen