torsdag 1 oktober 2015

Skördefest med tema sädesslag

Under den här veckan har vi på jobb uppmärksammat att mycket som odlats har eller ska skördas, det firade vi med en skördefest.
Vi började festen med en fruktstund där vi tittade extra på äpplet och pratade om äpplets delar.
Genom att berätta sagan om den lilla röda hönan som hittade vetekorn som hon sådde och fick malt till mjöl kom vi in på sädesslagen. Sagan hittar ni HÄR.



I helgen när min syster och svåger var här nämnde jag att vi skulle ha skördefest och titta närmre på våra fyra vanligaste sädesslag, min svåger som jobbar med jordbruk sa att han kunde fixa tre av de fyra sädesslagen till oss. Tack Herbert!


Vi kände och tittade närmre på de olika sädesslagen och visade även vetemjöl och havregryn. Burkarna med sädesslagen och mina fina montessorikort om sädesslagen finns på naturbordet på förskolan.



Materialet med sädesslagen kan ni ladda ner själv HÄR.
Nedan ser ni hur hela materialet ser ut när det är utlagt.



Vår fest avslutades med att barnen av sädesslag och frö tillverkade egen müsli som de åt med god aptit av till mellanmål.

LPFÖ 98/10
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra."



Det var allt från mig idag, kram på er!
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen