måndag 5 oktober 2015

Hallon och lakritspannacotta

Fastän det bara är måndag testade jag att göra en egen variant av hallon och lakritspannacotta, just smakkombinationen av hallon och lakrits är en av mina favoriter.

Jag har tidigare gjort lakritspannacotta med lakritspulver och valde att göra den för att få lakritssmaken, så här gjorde jag den:

LAKRITSPANNACOTTA
Lakritspannacotta by Martin Jörgensen

4 dl grädde
2,5 msk socker
1-2 msk lakritspulver
1,5 gelatinblad

Gör så här:
1. Koka upp hälften av grädden, socker och lakritspulvret. Vispa och lös pulvret. När pulvret löst sig så häll i resten av grädde och fortsätt koka upp.
2. Blötlägg gelatinet i minst 5 min i kallt vatten. När grädden kokat upp, dra av den från plattan, och rör ner gelatinbladen så de löser sig.
3. Häll upp i portionsformar och ställ i kyl i ett par timmar eller tills pannacottan har stelnat.

När lakritspannacottan har stelnat så är det dags att göra hallonpannacottan och den görs så här:
Det här behöver du:
3 dl vispgrädde
25 geléhallon
Gör så här: 
1. Dela geléhallonen på mitten. 
2. Värm upp grädden i en kastrull och rör gelé hallonen under omrörning.
3. När alla hallon har smält så häller du smeten ovan på lakritspannacottan.
4. Ställ pannacottan kallt i minst 2-3 timmar.
Dekorera med geléhallon och lakrits innan servering.

Det är en enkel rätt att göra, det tar dock en tid innan den kan ätas pga att den behöver stå och stelna i två omgångar.
Lycka till om ni vågar prova!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen