torsdag 28 augusti 2014

Sorteringsmaterial former till förskolebarn

Kreativiteten med att göra material är hög för tillfället, ni som själv tillverkar material vet att det tar låååång tid. Det som tar längst tid är att leta bilder till material, man får inte använda vilka bilder som helst, många är skyddade enligt upphovsrättslagen och får inte användas utan ägarens godkännande!

I förgår blev ett material färdigt som jag inte behövde leta bilder utan jag har gjort det i Power Point och idag ska även ni läsare få ta del av det.

På förskolan kan man arbeta på olika sätt med former och jag har gjort ett inlägg om det tidigare som ni kan läsa HÄR.

Sorteringsmaterial former


När jag delar med mig av materialen skriver jag alltid ett förslag på hur man kan arbeta med de, sen är det upp till var och en att använda materialen som man vill!



Materialet består av fyra större geometriska former (rektangel, kvadrat, (fyrkant), triangel, (trekant) och cirkel) och 24 små kort med samma former. Alla former är färgkodade (cirkel-gul, rektangel-blå, kvadrat-röd och trekant-grön), de mindre formerna har olika färgnyanser.

Övningen går ut på att lägga de små formerna på de större samt att man namnger och pratar om de fyra olika formerna.


Läroplanen för förskolan

Ett av strävans målen från LPFÖ98/10
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring.

Vid intresse av materialet klicka på länken nedan för att ladda ner det som pdf: 
Sorteringsmaterial former

Nu är det dags för mig att köra till jobbet, ha en bra dag!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen