lördag 14 juni 2014

Strutsbiff med örtslungad färskpotatis och avokado- och jordgubbssalsa

Under vårt trevliga besök hos Eva strutsar igår köpte vi strutsbiff som vi har lagat och ätit i dag.

Köttet som ska stekas eller grillas på svag värme ska vara rosa färgat inuti, annars blir det torrt och segt.
Vi valde att krydda våra biffar och steka de.

Till köttet serverade jag örtslungad färskpotatis och en salsa med avokado och jordgubbar.
Örtoljan och salsan var en bra smak kombination till strutsköttet.

Struts är ju en fågel men köttet smaka absolut inte som kyckling eller kalkon, det är svårt att beskriva smaken, jag kan bara säga att det var gott och mört!

Recepten på salsan och potatisen har jag hittat i tidningen Buffé som Ica skickar ut till sina kunder.

Recepten får ni ta del av nedan.


Örtslungad färskpotatis
6-8 pers

Detta behöver du:
1½ kg färskpotatis
1 dl kallpressad rapsolja
1 kruka basilika
1 kruka persilja
1 tsk salt

Gör så här:

Skrubba potatisen och koka den i saltat vaten ca 20 min.
Mixa olja, persilja, basilika och alt med en stavmixer.
Häll av vattnet på potatisen och låt den ångas av utan lock en stund.
Blanda den med örtoljan.



Avokado- och jordgubbssalsa
4 pers

Detta behöver du:
250g jordgubbar
1 avokado
½ rödlök
2 msk frusen koriander eller en halv kruka färsk.  
1 msk färskpressad limejuice
1 tsk olivolja
2 krm flingsalt

Gör så här:
Ansa jordgubbarna och skär dem i små bitar.
Dela avokadon och skär den i tärningar.
Skala och finhacka löken.
Hacka koriandern om ni använder färsk.
Blanda jordgubbar, avokado, lök och koriander i en skål. 
Tillsätt limejuice och olja.
Krydda med flingsalt.


Jag hoppas att några av er vågar prova de här recepten!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen