lördag 14 juni 2014

100 balla ställen i Skåne

Lördagskväll och jag har äntligen tid över att skriva lite här på bloggen!

I torsdags kväll hade vi sommaravslutning med på jobb, vi turade (åkte båt mellan Helsingborg-Helsingör) och åt BBQ buffé som bestod av:
Pastasallad med pesto & paprika,
smörstekta majskolvar m chili & flingsalt,
halva bakpotatis och rostad potatissallad.
Hickory marinerade kamben,
ugnsbakad lax med BBQ- täcke och knaperstekt Bacon.
Rökiga dumsticks 
och kycklingvingar.
Rosastekt, marinerad flankstek och heta kryddkorvar.
Grönsallad, tomat & löksallad.
BBQ- sås, Chili& Limesmör och Bearnaisesås
Min favorit var den ugnsbakade laxen!!

Vi hade en trevlig kväll med mååååånga goa skratt, tack alla som var med och gjorde kvällen så fantastiskt rolig!! 


Under min lediga fredag i går vald jag och Stellan att börja checka av några av platserna som vi har tänkt besöka som finns med i boken 100 balla ställen i Skåne.
Det här är tredje boken om 100 balla ställen i Skåne som Valle Westesson gör, den är en uppdaterad version av tidigare års böcker men med tio nya platser. 
Boken är skriven på ett humoristiskt sätt när Valle skriver om historien bakom varje ställe.
Många av ställena hade man ingen aning om att de fanns och de till och med finns närmre än man tror.

Bara under gårdagen körde vi i nordvästra Skåne och fick uppleva häftiga, vackra, annorlunda och knäppa ställen. Vi hann med 5 ställen och alla var olika, med olika historier bakom!!

Plats nr 1, blev Edvard Perssons grav i Jonstorp

Plats nr 2, blev ett besök till UFO monumentet utanför Ängelholm.

Plats nr 3, var ett besök till Evas strutsar som ligger mellan Ängelholm och Munka Ljungby.


Plats nr 4 som vi besökte var 24:ans presentimport.

Och sist men absolut inte minst, plats nr 5, kulturhuset i Häljalt utanför Perstorp. Där fick vi en privat rundvisning under 1½ timme. 

Jag kommer att skriva separata inlägg om ett par av besöken som verkligen var något utöver det vanliga!

Vart nästa plats blir får vi se.....vi har nååååågra kvar, ett par av de ställe vi skulle till hade enbart öppet på lördagar och söndagar! 


Vi hörs!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen