söndag 30 mars 2014

Italienskt pannbröd (Focaccia)

Som ni säkert märkt är det några dagar sedan jag var här inne på bloggen, tiden har inte räckt till!
Just nu är det mycket på jobb med dokumentation, utvecklingssamtal samt att mååååånga kollegor har varit sjuka och det känns av.


Lite roliga saker har också hänt, i fredags var det dags för After Work, vi var endast två personer, vi åt och drack gott på pub/restaurang Bara Vara i Helsingborg och hade en trevlig kväll.

I går hade jag några väninnor hemma på en SPA kväll med Nu Skins fantastiska produkter.
Vi gjorde lermask och Galvanic spa. Vi hade en super trevlig kväll, TACK Inger, Marina och Bente!! Detta måste vi gör om!




Jag bjöd på kycklingsallad med Italienskt pannbröd och vin. Receptet på brödet fick jag av en kompis som brukar baka det och jag såg att det är från recept.nu! 

Här får ni receptet:

Focaccia - italienskt pannbröd - blir gott på buffén. Receptet ger en hel plåt, vilket är praktiskt om du ska bjuda många.

Ingredienser
50 g jäst
7 1/2 dl ljummet vatten
1 kg vetemjöl (jag behövde ta i mer)
3 msk olivolja
1 tsk salt
1 tsk peppar
  att strö över:  olja, havssalt och färska örter

Gör så här
Rör ut jästen i det fingervarma vattnet.
Sikta ner mjölet på bakbordet. Gör en grop i mjölet.
Häll i olja, degspad och salt och peppar.
Fös ihop mjöl och degspad till en smidig deg och arbeta den blank och elastisk. (det går även bra att arbeta ihop degen i en bunke med elvispens degkrokar eller med en hushållsassistent)
Lägg degen i en oljad bunke och täck med plastfilm, låt den jäsa i 1 timme till dubbel storlek.

Ta upp degen och arbeta den i någon minut.
Lägg ut den i en oljad långpanna och gör hål med hjälp av fingrarna i degen. (Jag tryckte i oliver och soltorkade tomater i min)



Täck degens yta med ett lager olja, lägg ut kvistar av färska örter och klappa in dem i degen. Täck med fuktig duk och låt degen jäsa i ytterligare 1 timme.


Strö på havssalt och grädda brödet i 20 minuter i 200°.


Nu ska jag ut och i det fina vårvädret, ha en skön söndag alla fina läsare!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen