söndag 23 februari 2014

Montessorimaterial: matematiklek 0-10 färgkodad efter lilla pärltrappan

Jag har skapat ett instagram konto, där jag kommer att ge tips på pedagogiska material och aktiviteter för förskolebarn. På instagram heter sidan malund68pedagoginspo, följ mig gärna där!
-------------------------------------------------------------------------------------------
INNEHÅLLER REKLAMLÄNK 
Jag delar med mig kostnadsfritt av mina pedagogiska material. För att börja tjäna lite pengar på mitt bloggande har jag valt att lägga in reklamlänkar i inläggen. Jag är tacksam för alla klick som ni gör! Pengarna har jag tänkt använda för att köpa in bilder som jag kan använda till kommande material, till papper och färgpatroner.

--------------------------------------------------------------------------------
Reklam LÄNKEN till Stadium

Vilken trevlig kväll vi hade igår, vi uppvaktade en vän som fyllde femtio år i januari. Hon bjöd på oxfilé, potatis och rotfrukter i ugn samt vitchoklad pannacotta. Tiden bara sprang iväg och vi kom hem vid midnatt! 
Tack Carina, Lasse och Lovisa för en trevlig kväll!

I dag har tiden ägnats åt att se det sista från OS, fem milen och hockeyfinalen. Så fina prestationen Sverige har gjort och tagit 15 medaljer. Grattis!

Jag har även hunnit skapa ett nytt material i form av en matematik övning. Som jag skrivit om tidigare är matematik ett av mina favorit ämnen inom Montessori. Vilka är era favorit ämnen?

Ett av strävans målen i förskolans läroplan är: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring.


Materialet består av 11 sifferkort, 11 textkort och 11 bildkort. Alla kort är färgkodade efter Montessoris lilla pärltrappa.
Övningen går ut på att para ihop sifferkorten, text korten och bildkorten. Beroende av barnens ålder och mognad kan man börja med 1-5 och endast sifferkort och bildkort.

Vid intresse av materialet klicka på länken nedan för att ladda ner det som pdf: 

Jag kan inte lägga tid på att mejla material som är nedladdningsbara på bloggen.

Jag önskar er alla en god natt!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen