söndag 8 december 2013

Montessorimaterial: Djurlek Asien för yngre barn

I helgen har jag fått använda mina vinterkängor när jag var ute i 2 dm snö och i dag fick jag använda mina HUNTER stövlar i regnslasket. Man kan lugnt säga att vädret har varit omväxlande den senaste veckan! Snön hade gärna fått stanna om vägarna hade varit fria från den! Den lyste upp och jag hann få lite julkänsla!


Nytt material


I dag tänker jag dela med mig av ytterligare en djurlek, den här gången är det Asien som är färdigt.


Materialet består av 8 stora cirklar med djurbilder och 8 små bilder med samma djurbild. Alla cirklar är färgkodade i gult efter Maria Montessoris världsdelsfärger.

Som med de tidigare djurlekarna kan man förslagsvis lägga ut de stora cirklarna på golvet och låta barnen ta en liten cirkel ur en påse. Sedan ska barnet hitta den stora cirkeln med samma djur på. Hos oss brukar barnen ställa sig på den stora cirkeln. Man kan prata om vad det är för djur, vilken färg den har och hur den låter. Om man har plastdjur kan man para ihop dem med bilderna!
Det är endast fantasin som sätter gränser på hur man kan använda materialet!
Vid intresse av materialet klicka på länken nedan för att ladda ner det som pdf: 
 
LÄNKEN: Djurlek Asien
Jag kan inte lägga tid på att mejla material som är nedladdningsbara på bloggen.

Jag hoppas ni har haft en trevlig 2:a advent! 
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen