torsdag 28 november 2013

Boktips för barn om adoption

Under hela hösten har det hänt mycket oväntade saker runt om mig och det tycks visst inte ta slut:-(
I går fick Stellan (sambon) reda på att han har kärlkramp, det som läkare tidigare sagt varit magmunnen har nu blivit kärlkramp! Tur att det har upptäckts och att Stellan får rätt medicinering i väntan på operation. Han mår trots omständigheterna väl:-)
Ta vara på livet och lev nu är mina ord till er!!

”Look at everything as though you were seeing it for the first time, or the last time. Then your time on earth will be filled with glory”.   Betty Smith

Jag vill idag ge er ett boktips om en bok som handlar om adoption. Den heter Alice från Kina och är skriven av Anders Jansson och Nina Östman. Boken handlar om en familj som åker till Kina för att adoptera ett barn, det är en sann berättelse och den är illustrerad med familjens fin foton. 



Barnen på jobb gillade den och vi tog även fram världsdelskartan och pratade om vilken världsdel Kina ligger i. 


Lpfö 98 rev 10: Det svenska samhällets internationalisering ställer höga krav på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell mångfald. Förskolan är en social och kulturell mötesplats som kan stärka denna förmåga och förbereda barnen för ett liv i ett alltmer internationaliserat samhälle. Medvetenhet om det egna kulturarvet och delaktighet i andras kultur ska bidra till att barnen utvecklar sin förmåga att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Förskolan kan bidra till att barn som tillhör de nationella minoriteterna och barn med utländsk bakgrund får stöd i att utveckla en flerkulturell tillhörighet.

Boken hittade jag i bokbutiken på Höganäs outletområde och det var ett fynd på 29 kr!

Nu har min helg börjat för jag har en ledig fredag i morgon! 
Var rädd om er! 

Kram Maria

2 kommentarer:

  1. Hej vännen Vad tråkigt att höra Hoppas det blir operation snart Jag är i butiken hela helgen REA Glögg & pepparkakor Titta in om du känner för det Trevlig helg Kram på er

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för din omtanke! Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen