onsdag 21 augusti 2013

Matematisk tipspromenad för barn


Oj vad tufft jag har haft det de senaste dagarna! Jag hade aldrig kunnat föreställa mig hur jag skulle reagera mentalt när Kevin flyttade. Hamnade i en psykisk obalans där jag bara har gråtit och känt/känner en oerhörd tomhet och saknad, det gör mycket ont i mamma hjärtat! Det har endast gått tre dagar sedan sonen flyttade för att studera till sjökapten. En fas för mig att gå igenom och komma ännu starkare ur!
Givetvis känner jag en enorm stolthet över att Kevin har valt att studera vidare och få en bra högskoleutbildning!!

Tipspromenad

När jag gick igenom mina gamla pärmar hittade jag en tipspromenad som vi har använt på någon av de förskolor jag har arbetat på! (minns inte vilken, har varit inom barnomsorgen sedan 1990).
 Jag har gjort om den lite och lagt till bilder till alla frågorna!

Den går ut på att plocka pinnar och räkna addition eller subtraktion beroende vad det står på
skyltarna! Här är ett par exempel på hur texten kan se ut:



Tipspromenaden har många olika ämnen som den berör, jag har plockat ut ett par mål ur läroplanen för förskolan som jag tycker passa in!



LPFÖ 98 reviderad 2010


Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa.

Materialet laddar ni ner själv!
Jag har fått mejl om att det fungerar hur bra som helst att även använda Ipad och Iphone vid nerladdning. 

LÄNKEN: Tipspromenad!
Jag kan inte lägga tid på att mejla material som är nedladdningsbara på bloggen.


Lycka till på tipspromenaden!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen