söndag 16 juni 2013

Flygande Jakob

Hej!

I dag tänkte jag dela med mig av receptet på middagen vi hade igår!
Nämligen flygande Jakob......ja jag vet att det finns massor av recept på den redan:-)
Jag har inte enbart grädde i utan även cremé fraiche.
Så här gör jag min :

FLYGANDE JAKOB

Ingredienser:

1 grilla kyckling alt 1 kg kycklingfilé som man själv grillar
1/2 tsk sallads mix
1-2 bananer
3 dl vispgrädde
2 dl cremé fraiche
1 1/2-2 dl Heinz chilisås 
1-2 pkt bacon
Jordnötter

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Rensa kycklingen och lägg bitarna i en ugnsform. Strö över sallads mix.

Skala bananerna och dela dem först på tvären och sen på längden, dela i så stora bitar ni vill ha.

Vispa grädden och blanda i cremé fraiche och chilisås. Häll blandningen över kycklingen.

Gratinera i ugnen i ca 20 min.

Klipp under tiden baconen i småbitar och knaper stek dem, låt dem ev. rinna av på en bit hushållspapper.

Strö baconen över den färdiga gratängen och ev jordnötterna.
Jag serverar jordnötterna sidan om, så att ev nötallergiker kan äta gratängen:-)

Servera med sallad och ris.

Ett gott rosévin passa bra till!

Smaklig spis:-)


Ha en trevlig söndag!/Maria



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen