lördag 19 januari 2019

Proteinpannkaka med chokladsmak

Lördagskväll och jag har fått tid över för att lägga in ett litet inlägg här på bloggen. Hoppas ni har haft en härlig lördag hittills!
Vår har varit lugn, jag har tvättat och städat lite i en av våra mååååånga garderober. I eftermiddags tog vi en frisk promenad i fina Viken som ligger mellan Helsingborg och Höganäs. Innan vår promenad åt vi proteinpannkakor till lunch.
När Stellan är ute på sina träningsrundor på någon av sina cyklar så dricker han en proteindryck med chokladsmak, så vi har alltid proteinpulver hemma. Med det i tanken fick jag för mig att testa att göra egna proteinpannkakor.
Vi serverade bara vispgrädde till våra pannkakor. De var goda och väldigt mättande. Nedan kommer receptet.

För 2 personer. Blir cirka 8 mindre pannkakor.


3 dl mjölk
2 st ägg
0,75 dl vetemjöl
0,75 dl proteinpulver med chokladsmak
Önskas med chokladsmak så blanda i 
½ tsk kakao.


Så här gör du:
1. Lägg vetemjölet, proteinpulvret och hälften av mjölken i en bunke. 
2. Vispa tills smeten är jämn, och fri från klumpar.
3. Tillsätt resten av ingredienserna: Äggen och resten av mjölken. 4. Vispa återigen tills det är jämnt och fint.
5. smält lite smör i en varm stekpannan.
6. Grädda pannkakorna i ungefär en minut på varje sida.

Smeten är väldig tunn och proteinpannkakorna går lätt sönder, så var försiktig när du vänder dem med stekspaden eller gör plättar istället!
Önskar er en fortsatt trevlig helg, i morgon ska jag tipsa er om ett nytt pedagogiskt material!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen