torsdag 4 februari 2016

Korv, pasta och broccoli gratäng med ädelost

Hittills i år har jag varit duktig på att rena i frys och kyl och hitta på maträtter med det vi har hemma, i dag blev det en sådan rätt.
Härom dagen gjorde jag pastasallad med kyckling och kokade då extra pasta som har legat i kylen i två dagar, i frysen hade vi prinskorvar och broccoli......det resulterade i en god gratäng. 
Det här behöver du till 4 portioner:
4 msk smör
2 msk vetemjöl
2½ dl grädde
2½ dl mjölk

2 dl riven ost
50 gram ädelost (grädd danablu)
4 dl färdigkokt pasta kall eller varm

4-5 dl fryst broccoli
500 gram prinskorvar
Salt
Malen svartpeppar
Vitlökspeppar


Gör så här:

1. Smält smör i en kastrull, vispa ner vetemjölet.
2. Tillsätt grädden och mjölken under vispning.

3. Smaka av med svartpeppar och salt, låt såsen koka ett par minuter.
4. Ta kastrullen från plattan.

5. Tillsätt den rivna osten och smula i ädelosten.
6. Koka broccolin i 3-5 minuter.
7. Skär korven i mindre bitar och stek den i ett stekjärn.
8. 
Smörj en ugnsfast form

9. Häll pastan, broccolin och korven i formen, krydda med lite vitlökspeppar.
10. 
Häll över ostsåsen och gratinera i ugn på 225 grader i ca 20 

minuter.


Nu ska jag iväg och träna, trevlig kväll på er!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen