onsdag 12 november 2014

Sammansatta ord till förskolebarn

Ett av min tidigare material där barnen tränar sammansatta ord är väldigt populärt av många av er läsare och jag har nu tillverkat ett nytt liknade material. 
Skillnaden är att det nya materialet består av ett ark med med två bilder istället för två lösa bildkort. Till det nya ska man som tidigare para ihop ett kort med bilden på det nya sammansatta ordet.


ex. på ett par sammansatta ord:
sol och stol = solstol

choklad och boll = chokladboll

LPFÖ 98 rev 10:
Förskolan ska sträva efter att varje barn

• tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld 
• utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka  med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och  kommunicera  med andra 
• utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras  kommunikativa funktioner 
• utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa
   
Materialet består av tolv ark med två bilder på och av tolv lösa kort med bilden av det sammansatta ordet.

Övningen går ut på att titta och prata om bilderna på arken och hitta den rätta bilden och parar ihop den med arket.


Vid intresse av materialet:
Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget. (länken har oftast samma namn som materialet)

LÄNKEN: Sammansatta ord

Hoppas ni får nytta av materialet på era förskolor och skolor.
Ha det bäst alla fina läsare!/
Maria

3 kommentarer:

  1. Tack så mycket för att du delar med dig! :)

    SvaraRadera
  2. Hej går inte att öppna sidan. Eller någon annan sida med sammansatta ord . Är de jag som gör något fel eller är de något fel på länken? :) mvh Emma

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen