onsdag 18 juni 2014

Gratis material till förskola: Glassmatematik 1-5

Midsommarafton är snart här, har ni något planerat? Blir det ett traditionell firande med midsommarstång, sill, potatis och jordgubbar?

Ifjol firade vi på ett annorlunda sätt, ni kan läsa om det här, i år blir det liknande firande för vår del.




Nytt material

Jag vet att många inom förskolans och skolan värld har börjat sin sommarledighet, jag jobbar en vecka till innan min semester och har fortfarande idéer på material som jag håller på att tillverka, idag kommer ett som har sommartema!

Tycker ni om glass? Jag älskar glass och äter mycket glass på sommaren! Glassen som jag visar här idag går inte att äta men den går bra att räkna.


Materialet består av fem glasstrutar som är numrerade och femton glasskulor, 1 röd, 2 grön, 3 rosa, 4 gul och 5 blå. Färgerna har jag valt efter Montessoris lilla pärltrappa.

Övningen går ut på att lägga rätt antal glasskulor till rätt glasstrut. 


Lpfö98rev10:
Förskolan ska sträva efter att varje barn  
*utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,
*utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
*utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang.

Vid intresse av materialet, klicka på länken nedan för att ladda ner det som pdf:



Nu är det dags för mig att vattna trädgårdslandet och alla blommor i trädgården! Vi hörs!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen