måndag 16 december 2013

Kanderade julnötter

Nedräkningen har börjat....till en välbehövlig julledighet. Jag arbetar den här veckan och är sedan ledig till den 7 januari:-) Julen infaller bra och det är få dagar att ta ut ledighet på!
Har ni också jullov?  

Sedan jag kom hem i eftermiddags har jag tillbringat min tid i köket med julförberedelser, jag har rullat köttbullar, gjort marskrisp och kanderade nötter. 


köttbullar och marskrisp

Receptet på de kanderade nötterna har jag haft i några år och passar bra som snacks till jul.

Kanderade nötter:
7½ dl blandade nötter (jag använde hasselnötter, mandel och valnötter)
1½ dl socker
1 tsk salt

1 msk kanel
½ tsk mald ingefära
1 äggvita

1 msk vatten

Sätt ugnen på 140 grader
Blanda ihop allt och bred ut på en plåt.
Sätt in plåten i ugnen i ca 35 minuter.
Låt nötterna svalna och stelna innan de delas i mindre bitar.


Lycka till om ni vågar prova!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen