måndag 18 november 2013

Skapande av fina bilar av toapappersrullar

Hej alla trevlig läsare! Ni ska bara veta hur roligt det är att få den fina responsen av er, den ger mig energi och det behöver jag extra mycket under vinterhalvåret! TACK!
Jag försöker att svara på era mejl och kommentarer inom två dagar, det fungerar inte alltid. Periodvis kommer det fler mejl och jag hinner inte läsa mejlen dagligen. Om ni inte skulle ha fått svar inom en vecka så mejla mig igen.

En dag kom min kollega Malin med en bild (som hon hittat på nätet) på egentillverkade bilar och frågade om våra barn var intresserad av att göra sådan. Många av barnen valde att tillverka bilar. Några barn valde att göra bussar. Så här fina blev barnens fordon:




Det behövs:

Tom toalettpappersrulle/hushållspappersrulle
Färg
Kartong ark i olika färger
sax
syl
klister
provpåsklämmor


Börja med att måla rullen.
Klipp ut lagom stora hjul och fälgar (barnen räknad hur många hjul som de behövde till sin bil/buss)
Klistra ihop hjul och fälgar 
Använd en syl för att göra hål där hjulen ska sitta och sätt fast dem med provpåsklämmor.

Genom den här övningen utvecklar barnen många delar, såsom matematik, språk, skapande, öga- och hans koordination och finmotorik.

Lpfö98 reviderad 2010:
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.

Vi hörs!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen