måndag 16 september 2013

3-bitars pussel med ljudenliga ord (rosa språkmaterial)


Vilken efterfrågan det är på pedagogiska material, det finns ofantligt många sidor på nätet 
att hitta inspiration ifrån. En av dem är min blogg, vilket känns oerhört smickrande!

Mitt material
Jag har några frågor till er som använder "mina material" i era barngrupper:

Gillar barnen materialet?
Är de tillräckligt lätta/svåra?
Berätta gärna hur ni använder materialet! TACK på förhand!


3-bitars pussel med ljudenliga ord

Ja, jag gillar att tillverka pussel för tillfället:-)
Så materiale
t jag delar med mig av idag är i pusselformat!


Pusslen kan användas i tidig ålder som en pusselövning, även om barnen inte känner igen bokstäverna får de ett bildminne av bokstäverna och orden. Äldre barn kan ljuda bokstäverna och träna på att läsa orden. 

Läroplanen för förskolan LPFÖ98 reviderad 2010

Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen.

Materialet består av 12 stycken 3-bitars pussel med ljudenliga ord. Alla vokaler är skrivna med röd färg och alla konsonanter är skrivna med blå färg.


Vid intresse av materialet: 
Materialet laddar ni ner själv! Klicka på länken till materialet nedan för att komma till min sida hos skolmagi, där materialet laddas ner gratis.

OBS! Jag kan inte lägga tid på att mejla materialen.

Trevlig kväll!/Maria

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag använder väldigt mycket av dina fina uppgifter, tyvärr så kan jag inte kopiera ut just detta. Har nu försökt hela förmiddagen på mitt jobb och det blir halva sidor eller inga sidor alls. Kan du vara vänlig och skicka detta till min mail adress. Skulle bli väldigt tacksam och glad då, för jag har en del elever i min verksamhet som verkligen skulle hjälpa dem. Med vänlig hälsning Catrin (catrin.nordstrom@hotmail.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carin!
      Material är mejlat till dig.
      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera
    2. Hej Carin!
      Material är mejlat till dig.
      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera
  2. Jag använder dina pussel för mina elever i kodknäckarfasen. De är väldigt uppskattade! Jag önskar dock att pusslen varit med vit bakgrund, så att man kan skriva ut dem på rosa papper och spara på skrivarfärgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Jag har nu fixat så att de finns med vit bakgrund☺ Ibland när man skriver ut på färgat papper blir inte bilderna lika fina i färgerna. Klicka på länken nedan så hittar materialet där:
      http://malund68.blogspot.se/2015/10/3-bitars-pussel-med-ljudenliga-ord-rosa.html?m=1
      Ha en bra dag!
      Maria

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen