måndag 26 augusti 2013

Arbete med sädesslagen

God kväll!

I går skrev jag ett förslag om hur man kan arbeta kring våra sädesslag.
 I dag använde vi oss av materialet som jag visade i det inlägget. Ni kan läsa det här!

Vi pratade om sädesslagen, kände på dem och plockade ut sädeskornen!

En flanosaga som passar bra att läsa i samband med arbetet kring sädesslagen är sagan
om den lilla röda hönan den finns bland annat hos Ingelas lekstuga.


Om man vill kan man arbeta vidare med att visa och känna på havregryn, mjöl odyl som tillhör ämnet!

Tidigare inlägg om vad saker är gjorda av hittar ni här!


Dokumentation kopplat till förskolans läroplanVi är duktiga på att koppla det barnen arbetar med till förskolan läroplan. Jag tycker det är viktigt att visa för bla föräldrarna att vi följer läroplanen och har ett syfte och ett mål med det vi gör tillsammans med deras barn!

Här kommer ett mål från läroplanen:

Lpfö 98/10

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra!

Så här såg det ut när vi pratade om sädesslagen idag:

3 stegs materialet om våra sädesslag är klart och ni kommer snart att få ta del av det  i ett eget inlägg!


God natt!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen