söndag 2 juni 2013

Kuvertbröd

Hej!

Idag har det börjats med förberedelserna inför äldsta sonens student på onsdag:
Det bakades kuvertbröd som vi ska ha till buffé faten.
Så här fina blev dem:


KUVERTBRÖD 32 st
Ingredienser:
1 pkt jäst
50 gram smör
5 dl  mjölk
1 msk socker
1 tsk salt
1 liter vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
Gör så här:
Smula sönder jästen i en bunke.
Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till 37 grader (fingervarmt)
Rör ut jästen med degspadet.
Tillsätt salt, socker och nästan allt mjölet.
Arbeta ihop till en deg. (Jag använde elvispens krokar.)
Jäs degen övertäckt i bunken i 30 min.

Knåda degen och rulla ut fyra längder och dela varje längd i 8 bitar och forma till bullar.
Lägg bullarna på en plåt.
Klipp ett kryss i toppen på varje bulle.
Jäs bullarna i 30 minuter.
Pensla med uppvispat ägg och strö över vallmofrö.
Grädda i mitten av ugnen i 8-10 min.

LYCKA TILL!

Ha en härlig vecka! /Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen