måndag 13 augusti 2018

Gratis Montessorimaterial: Parövning lilla pärltrappan

Hoppas ni har haft en bra start på arbetsveckan, några av er har kanske haft första arbetsdagen efter semestern. På jobb har många barn kommit tillbaka och nya inskolningar börjar också, alltså full fart redan från början.
Jag gillar Montessoris fina konkreta och tydliga material och brinner lite extra för matematiken. Nu har jag tillverkat ett material till inom matematiken. Det är en parövning med Montessoris lilla pärltrappa.
Materialet består av 20 kort med pärlor på och av 10 textkort. Om man vill kan man även para ihop korten med pärlmaterialet.
Korten består av ett större med bild och text, en mindre med bild och ett textkort. Materialet kan användas som en parövningen eller som en trestegs lektion, där man i 3 steg gör följande:
1. Ta ett kort i taget (isolerar det) och benämner det och be barnet säga efter. Upprepa med alla korten.
2. Lägg ut alla bilderna och be barnet ge dig/peka på de olika korten
3. Isolera och ta ett kort i taget och fråga om barnet kan säga vad det heter.
Om barnet vill kan man även visa textkorten och para ihop med de övriga korten. Korten kan även läsas av barn som kan läsa.



Vid intresse av materialet:

Materialet laddar ni ner själv! Klicka på länken till materialet nedan för att komma till min sida hos skolmagi, där materialet laddas ner gratis.

LÄNKEN: Parövning lilla pärltrappan


Senare i veckan när jag har tid så kommer ni att få ta del av arbetsblad med lilla pärltrappan. Det var allt från mig idag!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen