söndag 10 januari 2016

Snabbakade bakpulver bullar

Söndag och sista dagen på ledigheten, i morgon börjar allvaret, så är det nog för de flesta.

Nu ska jag berätta lite om våra middagar, s
en Kevin flyttade hemifrån och Andreas sällan äter hemma har jag haft svårt med att handla och laga mat till två personer. Jag köper mat som om vi fortfarande är fyra som ska äta och fryser in i större förpackningar. I och med det så får vi en hel del mat över som vi fryser in i portionslådor så våra frysar är ganska fulla för tillfället.
Jag måste bli bättre på att ta fram och varma den färdiglagade maten! I kväll bjöd jag in min syster och svåger på middag för att slippa frysa in mer, det bjöds på snabblagad köttfärssoppa med sting och nybakade bullar.

Det här behöver du:
12 st 
1 msk bakpulver
1 tsk salt
5 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl 

100 g rumsvarmt smör3 dl filmjöl

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Blanda bakpulver, salt och mjöl i en bunke.
3. Tillsätt smör och nyp ihop det ordentligt med mjölblandningen. 4. Häll ner filmjölken och blanda ihop allt till en kladdig deg.

5. Dela degen i ca 12 bitar.
6. Forma runda bullar av degbitarna med mjölade händer.
7. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem något.
8. Strö över lite vetemjöl.

9. Grädda bullarna mitt i ugnen i 11–13 min.
10. Låt bullarna svalna under en bakduk.


Original receptet hitta jag på tidningen hembakats hemsida, där finns många fina recept och där finns även Lindas bakskola med steg för steg bilder till recepten.  

Önskar er bra jobbvecka!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen