lördag 5 december 2015

Saffransbröd med vit choklad

Oj vad dagarna springer iväg och jag hinner inte riktigt med allt jag vill, december brukar vara lugn annars men i år åker vi bort en vecka och jag vill förbereda så mycket som möjligt inför julen innan vi åker. Till saken tillhör att jag vill gör mycket av maten själv, i dag har jag hunnit göra julköttbullar och ett oslagbart gott saffransbröd med vit choklad i.


Receptet på saffransbrödet kommer här:

Det här behöver du:

200 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
2 kuvert saffran (à 1/2 g)
1/2 tsk salt
2 dl socker
13 dl vetemjöl
Fyllning
75 g smör eller margarin
200 g vit choklad (riven)
1/2 dl socker
1 ägg eller pärlsocker till garnering

Så här gör du

1. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken.
2. Värm blandningen till fingervarmt, ca 37°C.

3. Smula ner jästen i en degbunke.
4. Häll över mjölk- och smörblandningen.
5. Blanda ner saffran med salt och socker.

6. Rör ner mjölet lite i taget tills du har en smidig deg.
7. Låt degen jäsa övertäckt i ca 30 minuter.
8. Sätt ugnen på 175°C.
9. Kavla ut halva degen på mjölad arbetsbänk till en platta, ca 30x40 cm.

10. Bre ut hälften av matfettet ovanpå och strö över hälften av den vita chokladen (riven) och hälften av sockret.
11. Vik samman degen två gånger till en längd.

12. Gör likadant med den andra halvan av degen.
13. Lägg längderna på bakpappersklädda plåtar och låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.

14. Pensla längderna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
15. Grädda i mitten av ugnen i 25-30 minuter.

Receptet kommer från ICA.
Nu ska jag fortsätta julförberedelserna här hemma, ha en skön kväll!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen