söndag 26 januari 2014

Montessorimaterial: Bokstavspilar med rosa vokaler

Jag får ibland mejl med förfrågan om ändringar av material för att de ska passa in till barnen där materialet är tänkt att användas. Vissa saker har jag ändrat såsom de materialen som jag har översatt till norska. Alla önskemål har jag inte möjlighet att tillgodose.

Jag har fått förfrågan om att göra språkmaterialen med rosa vokaler. På Montessori förskolor runt om i landet används oftast två olika färger till vokalerna, antingen rosa eller röd. Jag valde röda på mina material då vi har röda i vårt stora rörliga alfabet och för att barnen ska känna igen färgkodningen i alla material. 

Jag har nu gjort de populära bokstavspilarna med rosa vokaler så att materialet kommer till användning av fler barn runt om på våra förskolor och skolor.


Materialet består av 58 pilar som bildar 29 par. Alla vokaler är skrivna med rosa och konsonanter med blått.
Varje pil har antingen en versal (B) eller en gemen (b) samt en bild som börjar på bokstaven (boll). 

Övningen går ut på att para ihop gemen pilarna med versal pilarna. Som felkontroll är det samma bild på både versal och gemen pilen. 


Ni hittar materialet med röda vokaler här.

Vid intresse av materialet, klicka på länken nedan för att ladda ner materialet som pdf:


                            LÄNKEN: Bokstavspilar med rosa vokalJag kan inte lägga tid på att mejla material som är nedladdningsbara på bloggen.

Sprid gärna vidare till vänner, bekanta och kollegor om var ni hittar inspiration och material! Hit alltså:-)


Jag önskar er en trevlig söndagskväll!/Maria 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen